Mik azok a hamis profilok?
Hamis profilt hoz létre egy közösségi oldalon az, aki nem a saját nevében, hanem valaki más személyiségével visszaélve vagy egy kitalált személy profiljával regisztrálja magát. Egy ilyen fiktív személyiség eszköz lehet például online behálózáshoz, hiszen kitalált tulajdonságaival könnyebben elnyerheti a gyanútlan áldozat bizalmát és homályba burkolhatja az elkövető kilétét. Ma akár 150 millió visszaélésekre alkalmas, hamis profil is létezhet az interneten. A nagy szolgáltatók aktívan küzdenek a jelenség ellen.
Hamis a profil vagy egy fiók, ha azzal valaki nem a hiteles személyazonosságát képviseli, hanem egy kitalált személyre vagy egy hírességre hivatkozik. Amikor például egy ismert énekest vagy színészt próbálunk megkeresni egy közösségi oldalon, láthatjuk, hogy több, első látásra az általunk keresett személyhez köthető profil is létezik, és nehezen eldönthető, hogy valójában melyik az eredeti.
Aki egy létező személy nevében regisztrál profilt a közösségi médiában, komoly jogkövetkezményekkel is számolhat, hiszen egy másik ember személyiségével él vissza, megsértve annak személyiségi jogait. Polgári jogi értelemben ez a becsülethez és jó hírnévhez való jog megsértését és a képmásával való visszaélést jelentheti. Az elkövetőt eltilthatják a további jogsértéstől és sérelemdíj megfizetésére is kötelezhetik. Büntetőjogi szankciókra is sor kerülhet, ha a hamis profilon keresztül bűncselekményt követtek el, például személyes adatokkal éltek vissza.
Amikor a hamis profil a behálózás (grooming) eszköze
A kitalált személyekre vonatkozó, hamis profilok létrehozói sokszor online behálózás céljából teremtenek maguknak egy virtuális személyiséget. Az online behálózás céljából alkotott hamis profilokkal a létrehozó elkövethet zaklatást, visszaélhet az áldozat személyes adataival, sőt, gyermekektől kicsalt szexuális felvételekkel a gyermekpornográfia bűncselekménye is megvalósulhat.
Rajongó gyűjtés kommunikációval, tartalommal
Ha a Facebook oldal tartalma elég izgalmas, a felhasználói interakciónak (lájk, megosztás, hozzászólás) köszönhetően új rajongók jönnek.
Szabályos vagy nem: szabályos
Előnye:
olyan emberek csatlakoznak, akiket érdekel a tartalom, amit kommunikálunk. Vagyis ha olyan tartalmat kommunikálunk érdekesen, ami az iparágunkról szól, és ami a vevőknek segít, akkor a potenciális vásárlók fognak csatlakozni.
Hátránya:
vannak olyan piacok, ahol lassan fog ennek köszönhetően bővülni a rajongói tábor.
Rajongó gyűjtés weboldalról
A weboldalon, blogon, webáruházban elhelyezett Like boxban megjelenő Tetszik gombra kattintva a látogatók a Facebook oldalunkat lájkolják.
Szabályos vagy nem: attól függ.
– Szabályos, ha a felhasználók önszántukból kattintanak a lájk gombra.
– Nem szabályos, ha a felhasználók nem tudnak arról, hogy egy lájk gombra kattintanak, mert például a lájk gomb átlátszó, vagy hirdetés bezárás gombnak van álcázva. Ez az ún. Likejacking.
A szabályos webes rajongó gyűjtés előnye: ha a weboldal a célcsoportnak szól, akkor a célcsoportunk fog csatlakozni hozzánk a Facebookon.
Előnye:
ha kicsi a weboldal forgalma, kevesen fognak csatlakozni.
A nem szabályos rajondó gyűjtés előnye, hogy akár nagyon sok rajongót lehet összegyűjteni rövid idő alatt.
Hátránya:
az így összegyűjtött rajongók nem a célcsoportba fognak tartozni, ráadásul még utálni is fogják, ha rájönnek, hogy ők igazából nem lájkolták az oldalunkat.
Az így gyűjtött rajongói tábort nehéz később üzleti célra használni.
Másik hátrány, hogy az ilyen módszert a Facebook bünteti. Letiltás és ideiglenes korlátozás lehet a módszer következménye.