Facebook és tumblr gyüjtő oldalak

Facebook és tumblr gyüjtő oldalak

A TUMBLR RÖVID TÖRTÉNETE

2020. október 20. - Jozsef.Nemeth

Leginkább a twitterezők szoktak összetalálkozni olyan hivatkozásokkal, melyek olyan oldalakra mutatnak, ahol megjelenésében zagyva, tartalmában értelmetlen threadek kavarognak. Na az a Tumblr.

 

A Tumblr 2007-ben indult, és akkor iziben ki is próbáltam, mert azt gondoltam, hogy biztos valami klassz Twitter-klón, amiből lehet tanulni valami újat. A közösségi szájt azonban már akkor is úgy nézett ki, mint egy light blogszolgáltatás: sokkal egyszerűbben és könnyebben lehetett tartalmakat megosztani. Csakhogy akkor még hiányzott belőle a közösség, úgyhogy értelme sem volt használni.

 

A Tumblr épp egy éve kezdett el komolyabban növekedni. Sikerült rávenni pár aktív arcot, hogy tolják a tartalmat, és az iPhone-verzió is hamar népszerűvé vált. Ezek a peremfeltételek, meg persze a kontent kontrollálatlan kicsatornázása Twitterre és Facebookra, megtette a hatását: 2009 második felére már egy több milliós felhasználótáborral pezsgő amerikai startup lett a Tumblrből.

 

Akik használják, mire használják? Ahogy az alapító, David Karp is jellemezni szokta, a Tumblr azoknak az embereknek a blogszolgáltatása, akik nem szeretnek sokat foglalatoskodni az írással, fogalmazással, és blogjuk építgetésével, főleg nem adminfelületek megértésével, html-lel és css-sel, fck-editorral és bonyolult almenüpontokkal, hanem inkább a közösségi része tetszik nekik a blogolásban.

 

Ha a Twitter a blogpost nélküli kommentezés, és közösségiség, akkor a Tumblr olyan, mintha ezeknek a kommentezőknek még egyszerű tartalomfeltöltési és újraosztási eszközöket is adnánk.

 

Egy átlag tumblrező rendszerint azzal tölti tumblres idejét, hogy ismerősei megosztott tartalmait lájkolja, reblogolja, és próbáljon olyan saját tartalmakat (szövegeket, képeket, videókat) megosztani, ami lájkolásra, reblogolásra készteti ismerőseit. A Tumblren erre egy egész ranglistázó cucc is épült, Tumblarity néven.

 

Amit kábé úgy kell elképzelni, mint a Plurk karmáját: a felhasználók pontokat kapnak, ha tartalmaikat ismerőseik megosztják, lájkolják. Ám az idő eltelvével, ha csökken a tartalmaik iránti érdeklődés, ezek a pontok elolvadnak.

 

(Január negyedikén amúgy váratlanul összeomlott az egész Tumblarity, utána pár nappal később ki is vették a szolgáltatásból. Valószínűleg nem sikerült élőben korrigálni a meghekkelt ranglistát. Mindenesetre a fejlesztők ígérete szerint, amint lehet, újra visszateszik a pontgyűjtögetős funkciót.)

 

Na ez a játékosság adja a Plurk és a Tumblr egyik fontos alaptulajdonságát is. Mi történik? Az emberek a web médiatartalmaival, és szövegekkel pingpongoznak, és igyekeznek pontokat gyűjteni ebből a szórakozásból. Ez egyrészt káros, hiszen a Tumblren a jó vagy érdekes tartalmak azonnal elmerülnek a semmiben. A bulvár, a hülyeség, a cukiság, és az otrombaság viszont gyorsabban népszerűsödik, mintha egy blog.hu-s blogra írná ki valaki.

 

Ahogy mondani szokás, a Tumblrt már olyan egyszerű használni, hogy nehéz megállni, hogy az ember ne firkálja össze a felkínált fehér felületeket. Annak ellenére, hogy a Tumblr valójában semmi más, mint a Blogger.com, a Twitter és a Plurk újraértelmezése, épp a felhasználói mentalitásra való jobb odafigyelés teremthette meg számára az utat a népszerűség felé.

 

Minden közösségi szájt esetében fontos, hogy kikből is tevődik össze az early adopterek köre. A Tumblr magyar közössége esetében elsősorban az Index és holdudvarába tartozó emberek hoztak egy nagyobb népszerűsödést. Jellemzően ők is a Twitterre automatikusan kipostolt tumblres linkjeikből szerezték első, komolyabb látogatottságukat.

 

És persze jópáran bent is maradtak a Tumblrben, lett egy kis akolmeleg. Szóba lehetett elegyedni olyan emberekkel, akiknek korábban csak az indexes/origós cikkeiket ismerték. A vezér Uj Péter lett, és nekem épp a következő, Tumblr-bulis képről jutott eszembe, hogy bizonyos értelemben maga az Index főszerkesztője talált magának a Tumblren egy új szerkesztőséget:

 

 

"Az új Index" (forrás: Tumblr)

 

Merthogy a Tumblr-közösség, miként a Twitter közössége is, kifejezetten jó hatékonysággal tudja felszínre hozni és felszínen tartani azokat a tartalmakat, melyeket egy, a népszerűségből élő hírszájt mindig is szeretett volna nagy mennyiségben az olvasók elé tolni. Érdekes lenne egy bestof napi Tumblrt szemléző doboz az Index nyitóoldalán. Hely lenne rá.

 

Ma nehéz megmondani, hogy a Tumblr életképes-e. Például mennyire tűrne meg ez a fajta nagyon instant, nagyon tiszavirág életű tartalomgenerátor maga mellett egy hirdetési rendszer. Az mindenesetre jó hír, hogy a mobilplatformoknak pont olyan felfogású szolgáltatásokra van szüksége, mint amilyen a Tumblr. Gyorsan, egyszerűen lehessen játszani, szórakozni.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://facebookestumblr.blog.hu/api/trackback/id/tr5416247298

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása

Tamási fürdő, menedzserszűrés, goose down, szonyegtisztitas, best goose down, vízszerelő és fűtésszerelő, autó alkatrész, kipufogó, zárjavítás, video marketing, fürdő

fürdő goose down, menedzserszűrés keresomarketing best goose down goose down comforter szonyegtisztitas vízszerelő és fűtésszerelő video marketing autó alkatrész kipufogó Tamási fürdő, menedzserszűrés, goose down, szonyegtisztitas, best goose down, vízszerelő és fűtésszerelő, autó alkatrész, kipufogó, zárjavítás, video marketing, fürdő